BACK TO ALL

Ναύπλιο - Xenakis 22 Centenary International Symposium, 27-29 Μαΐου 2022

Nafplio aerial view, Ναύπλιο Αργολίδας drone photo

Το Τµήµα Παραστατικών και Ψηφιακών Τεχνών (ΤΠΨΤ) του Πανεπιστηµίου Πελοποννήσου συνδιοργανώνει διεθνές επετειακό Συνέδριο, για τα 100 χρόνια από την γέννηση του µεγάλου συνθέτη και αρχιτέκτονα Ιάννη Ξενάκη, στην Αθήνα και το Ναύπλιο 24-29 Μαΐου 2022. Στο Ναύπλιο το συνέδριο θα διεξαχθεί 27-29 Μαΐου στο Βουλευτικό (27 και 28/5) και στο Φουγάρο (29/5), µε την υποστήριξη του Δήµου Ναυπλιέων και της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Η συνδιοργάνωση του συνεδρίου ενισχύει δυναµικά βασικούς στόχους του ΤΠΨΤ, που είναι η οργανική σύνδεση της διδασκαλίας µε την έρευνα, καθώς και η δηµιουργία ευρύτερων δικτύων συνεργασίας σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Το έργο του Ξενάκη δεν έχει πάψει να προσελκύει το ενδιαφέρον µεγάλου φάσµατος καλλιτεχνών και ερευνητών, από την µουσική και την αρχιτεκτονική, έως τα νέα µέσα, την φιλοσοφία, τα εικαστικά και τον χορό. Στο συνέδριο, όπου συµµετέχουν εξέχοντες µελετητές του έργου του Ξενάκη από όλο τον κόσµο, θα εξεταστούν πτυχές της καλλιτεχνικής του δηµιουργίας µέσα από διεπιστηµονικές προσεγγίσεις, ενώ θα του αφιερωθούν και µια σειρά καλλιτεχνικά δρώµενα.

Το Συνέδριο
Το πρόγραµµα στο Ναύπλιο συµπεριλαµβάνει συζήτηση µε την Πρόεδρο του Συλλόγου των Φίλων του Ξενάκη Μάχη Ξενάκη, καθώς και εισηγήσεις που αφορούν στα Πολύτοπα, πολυµεσικά έργα τοποειδικού χαρακτήρα, τα οποία επινόησε ο Ξενάκης. Εξέχουσα θέση ανάµεσα στα Πολύτοπα έχει και το µνηµειακό Πολύτοπον των Μυκηνών, το οποίο παρουσιάστηκε το 1978 στον οµώνυµο αρχαιολογικό χώρο, στην περιοχή όπου εδρεύει το Τµήµα Παραστατικών και Ψηφιακών Τεχνών (ΤΠΨΤ).
Δείτε το Πρόγραµµα του Συνεδρίου Xenakis 22 σε ηλεκτρονική µορφή: https://pda.uop.gr/en/xenakis-22-symposium-program/

Το Εργαστήριο
Την Κυριακή όλη µέρα, θα διεξαχθεί το Εργαστήριο Ξενάκη, που κινητοποιεί το ακαδηµαϊκό δυναµικό της χώρας, µε την συµµετοχή 11 καλλιτεχνικών πανεπιστηµιακών τµηµάτων πανελλαδικά. Με έµπνευση το έργο του Ξενάκη και καθοδήγηση από τους καθηγητές/τριές τους, οι φοιτητές/τριες το µετασχηµατίζουν σε ψηφιακές µορφές τέχνης για τον 21o αιώνα, σε έργα που αποπνέουν δηµιουργική ελευθερία και ταλέντο. Μέρος του Εργαστηρίου αποτελεί επίσης η πολυµεσική περφόρµανς Meditations on Xenakis’s Motions, Bodies and Textures που συν-δηµιουργούν οι καλλιτέχνιδες/διδάσκουσες Theodora Skipitares από τη Νέα Υόρκη, Άννα Τζάκου και Κατερίνα Ελ Ράχεµπ, µε την συµµετοχή 5 µαθηµάτων του ΤΠΨΤ.
Το Εργαστήριο θα πραγµατοποιηθεί στο Φουγάρο στο Ναύπλιο, στις 29 Μαΐου 2022, ώρες 09.00-18.00. Παράλληλα µε το Εργαστήριο στις 29 Μαΐου, θα πραγµατοποιηθεί επίσκεψη των συνέδρων στις Μυκήνες µε ξενάγηση στον αρχαιολογικό χώρο, παρουσίαση του Πολύτοπου των Μυκηνών του Ξενάκη και χορωδιακή εκτέλεση έργων του καλλιτέχνη από τους Soli Tutti.
Δείτε το Πρόγραµµα του Εργαστηρίου Ξενάκη σε ηλεκτρονική µορφή: https://pda.uop.gr/ergastirio-xenaki/

Οι καλλιτεχνικές εκδηλώσεις συµπεριλαµβάνουν µουσικές εκτελέσεις έργων του Ξενάκη από τον διεθνώς αναγνωρισµένο πιανίστα Στέφανο Θωµόπουλο, καθώς και την γαλλική χορωδία Soli Tutti.

Γλώσσες - παρακολούθηση
Το Συνέδριο διεξάγεται στην αγγλική γλώσσα ενώ το Εργαστήριο στην ελληνική.
Παρέχεται η δυνατότητα παρακολούθησης του συνεδρίου καθώς και του Εργαστηρίου Ξενάκη µέσω livestreaming στο www.youtube.com/channel/UCC4rexRQpXrvbBNkU0FPItg/live

Πληροφορίες συνεδρίου
https://pda.uop.gr/en/xenakis-22-symposium-program/
E. kotzaman@uop.gr, m.a.kotzamani@gmail.com
T. +30 27520 96127, M. +30 698 5564212

Xenakis 22 Centenary International Symposium
Vouleftiko Nafplio, Βουλευτικό Ναύπλιο

Ταυτότητα του Xenakis 22
Συνδιοργάνωση: Τµήµα Παραστατικών και Ψηφιακών Τεχνών, Πανεπιστήµιο Πελοποννήσου, Τµήµα Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ, Εργαστήριο MUSIDANSE του Πανεπιστηµίου Paris 8, Σύλλογος Φίλων Ξενάκη.

Συνεργαζόµενα ιδρύµατα:
Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης, Πανεπιστήµιο Ιωαννίνων, Πανεπιστήµιο Θεσσαλίας, Εργαστήριο Ξενάκη.

Διοργάνωση:
Τµήµα Παραστατικών και Ψηφιακών Τεχνών, Πανεπιστήµιο Πελοποννήσου σε συνεργασία µε το Music and Media Committee του Xenakis 22.

Συνεργαζόµενα Τµήµατα/ΑΕΙ:
Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών
Τµήµα Εικαστικών και Εφαρµοσµένων Τεχνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης
Τµήµα Εικαστικών και Εφαρµοσµένων Τεχνών, Πανεπιστήµιο Δυτικής Μακεδονίας
Τµήµα Εικαστικών Τεχνών και Επιστηµών της Τέχνης, Πανεπιστήµιο Ιωαννίνων
Τµήµα Κινηµατογράφου, Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης
Τµήµα Μουσικών Σπουδών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης
Τµήµα Μουσικών Σπουδών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήµιο Αθηνών
Τµήµα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήµιο
Τµήµα Παραστατικών και Ψηφιακών Τεχνών, Πανεπιστήµιο Πελοποννήσου
Τµήµα Τεχνών Ήχου και Εικόνας, Ιόνιο Πανεπιστήµιο
Τµήµα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηµατογράφου, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήµιο Αθηνών

Αιγίδα/Υποστήριξη του Xenakis 22:
Υπουργείο Πολιτισµού και Αθλητισµού, Εθνική Λυρική Σκηνή, ΑΣΚΙ (Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας, Αθήνα), Στέγη του Ιδρύµατος Ωνάση, École Française d’Athènes, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Laboratory of Music, Acoustics and Technology, Mycenaean Foundation, Δήµος Άργους-Μυκηνών

Xenakis 22 και Εργαστήριο Ξενάκη -Ναύπλιο:
Δήµος Ναυπλιέων, Περιφέρεια Πελοποννήσου

Tοπικές επιτροπές του Xenakis 22 ΤΠΨΤ:
Οργανωτική Επιτροπή: Αθηνά Στούρνα – Επίκουρη Καθηγήτρια ΤΠΨΤ, Αναστάσιος Θεοδωρόπουλος – Επίκουρος Καθηγητής ΤΠΨΤ, Νικόλαος Βασιλόπουλος– Μέλος ΕΔΙΠ ΤΠΨΤ, Γεώργιος Κόνδης– Μέλος ΕΔΙΠ ΤΠΨΤ, Καλλιτεχνική επιτροπή: Μαρίνα Κοτζαµάνη– Αναπλ. Καθ. ΤΘΣ, Πρόεδρος ΤΠΨΤ, Αλέξανδρος Ευκλείδης – Επίκουρος Καθηγητής, Βασίλης Ψαρράς– Επίκουρος Καθηγητής, Χαρίκλεια Θάνου– Μέλος ΕΕΠ

Αυτό το ήξερες;
Ο Ιάννης Ξενάκης (29 Μαΐου 1922 – 4 Φεβρουαρίου 2001) ήταν ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες και αρχιτέκτονες του 20ού αιώνα. Οι πρωτοποριακές συνθετικές μέθοδοι που ανέπτυξε, συσχέτιζαν τη μουσική και την αρχιτεκτονική με τα μαθηματικά και τη φυσική, μέσω της χρήσης μοντέλων από τη θεωρία των συνόλων, τη θεωρία των πιθανοτήτων, τη θερμοδυναμική, τη Χρυσή Τομή, την ακολουθία Φιμπονάτσι κ.ά.. Αυτός ήταν και ο λόγος που ο Ξενάκης χαρακτηρίστηκε "νεοπυθαγόρειος". Παράλληλα, οι φιλοσοφικές του ιδέες για τη μουσική έθεσαν καίρια το αίτημα για ενότητα φιλοσοφίας, επιστήμης και τέχνης, συμβάλλοντας στο γενικότερο προβληματισμό για την κρίση της σύγχρονης ευρωπαϊκής μουσικής των δεκαετιών του 1950 και 1960.
Στις 31 Δεκεμβρίου 1944, ο 22χρονος τότε φοιτητής του Πολυτεχνείου Ιάννης Ξενάκης τραυματίζεται από θραύσμα όλμου στο πρόσωπο κατά τα Δεκεμβριανά, με αποτέλεσμα να χάσει το ένα του μάτι και να παραμορφωθεί η αριστερή πλευρά του προσώπου του.
Έλεγε χαρακτηριστικά: "Η μουσική είναι, ίσως από την φύση της, η πιο δεμένη με την μαθηματική σκέψη τέχνη".

37.565719732958, 22.796185970477